Port-liner

Het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip

Port-liner, het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenvaartship

Werkina werkt mee aan de ontwikkeling van het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip, dat in augustus 2018 opgeleverd moet gaan worden. Daarnaast staan er nog 5 schepen van 110 meter gepland. Het project is mede mogelijk gemaakt door een CEF subsidie van de Europese Commissie (CEF staat voor Connecting Europe Facility). Volgens de commissie zal het project bijdragen aan de bespoediging van het gebruik van elektrische aandrijving in de binnenvaart. Met name de sociaaleconomische en milieu-impact worden door de commissie als zeer positief beoordeeld.

 

E-powerbox

De energie voor de elektromotoren van de Port-Liner-schepen komt van vier E-powerboxen ter grootte van 20 voets ISO-containers. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, blijft er ruimte over. Deels wordt die in beslag genomen door vier containers met batterijen, die kunnen worden omgewisseld of opgeladen bij de containerterminals.

 

De woning van twee etages kan door de ruimtewinst deels verzinken en dat biedt plek om de stuurhut te laten ‘landen’. Die staat niet op een hydraulische hefkolom, maar gaat op en neer met behulp van twee robuuste armen, die hol zijn en tevens dienen als de (afgesloten) toegangstrappen.

 

 

 

Er blijft nog steeds meer ruim over voor de lading. De laadruimte is 8 procent groter dan die van vergelijkbare schepen. Met vier lagen containers vervoert het schip straks 224 TEU.

 

De schepen hebben Lloyd’s-certificering en voldoen aan de ADN-eisen. Tevens zijn de schepen voorbereid op onbemand varen. Ze worden in Nederland gebouwd, bij Asto Shipyard. Werkina verzorgt de volledige elektrische installatie.