Binnenvaarttanker Gas 94 de nieuwe norm

nieuwe generatie tankers

HGK Shipping uit Köln neemt dit jaar een gastanker in de vaart die speciaal gebouwd is op extreem lage waterstanden, de ‘Gas 94’. Het milieuvriendelijk hybride aandrijfsysteem is door Werkina ontwikkeld en geïnstalleerd.

De hoofdaandrijving bestaat uit drie elektromotoren, elk met een vermogen van 405 kW die elk een roerpropeller van energie voorzien om te varen of te manoeuvreren. Deze elektromotoren worden gevoed door de nieuwste generatie dieselgeneratorsets met afgasbehandelingssysteem. Met deze laagwatertanker zal de vloot van het Keulse havenbedrijf op de Rijn naar verwachting een nieuwe norm stellen.

 

Innovatief ontwerp

Het concept, het basisidee en de engineering voor dit toekomstgerichte ontwerp werden verzorgd door HGK Shipping Design Center, in samenwerking met de transportmanagementexperts van HGK Shipping GmbH in Hamburg.

 

Het innovatieve nieuwe schip - dat nu al uniek wordt genoemd binnen de gastankvaart - wordt de eerstkomende jaren ingezet voor een grote klant in de chemische industrie langs de Rijn, als onderdeel van een langdurige overeenkomst.

 

Drijfvermogen

De ‘Gas 94’ kan de Rijn bevaren, ook als de waterpegel bij Kaub een kritisch niveau van 25 centimeter bereikt. Dit wordt mogelijk gemaakt door het drijfvermogen van de scheepsromp, bewezen door talloze berekeningen, simulaties en echte tests, en door het ingenieuze planningswerk voor het rangschikken van componenten, zoals vrachtcontainers en de aandrijftechnologie.