Projecten

Door Werkina opgeleverde projecten:

MTS Canaletto

MTS Canaletto, die net voor oudjaar is opgeleverd bij Dolderman.
Een topprestatie voor alle medewerkers van Werkina die aan dit project hebben gewerkt. Een onmogelijke deadline is met vereende krachten toch gerealiseerd.

 

0 Berichten

NIEUWE BAAN? BEKIJK ONZE VACATURES

Elektromonteur m/v

Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s. Niet alleen elektromonteurs met ervaring, maar ook jongeren die het vak willen leren via een leer-werktraject (BBL-opleiding). Klik voor meer informatie op vacatures.

Werkina Werkendam ontwerpt, levert, installeert en onderhoudt elektrische installaties aan boord van kust- en binnenvaartschepen en is daarin al ruim 40 jaar een betrouwbare partner.

 

Zin om langs te komen en kennis te maken? Bel met Nico van Maastricht (0183 502 688) of stuur je CV naar zijn mailadres (nico@werkina.nl). Hij neemt dan contact op met jou.

Binnenvaarttanker Gas 94 de nieuwe norm

nieuwe generatie tankers

HGK Shipping uit Köln neemt dit jaar een gastanker in de vaart die speciaal gebouwd is op extreem lage waterstanden, de ‘Gas 94’. Het milieuvriendelijk hybride aandrijfsysteem is door Werkina ontwikkeld en geïnstalleerd.

De hoofdaandrijving bestaat uit drie elektromotoren, elk met een vermogen van 405 kW die elk een roerpropeller van energie voorzien om te varen of te manoeuvreren. Deze elektromotoren worden gevoed door de nieuwste generatie dieselgeneratorsets met afgasbehandelingssysteem. Met deze laagwatertanker zal de vloot van het Keulse havenbedrijf op de Rijn naar verwachting een nieuwe norm stellen.

 

Innovatief ontwerp

Het concept, het basisidee en de engineering voor dit toekomstgerichte ontwerp werden verzorgd door HGK Shipping Design Center, in samenwerking met de transportmanagementexperts van HGK Shipping GmbH in Hamburg.

 

Het innovatieve nieuwe schip - dat nu al uniek wordt genoemd binnen de gastankvaart - wordt de eerstkomende jaren ingezet voor een grote klant in de chemische industrie langs de Rijn, als onderdeel van een langdurige overeenkomst.

 

Drijfvermogen

De ‘Gas 94’ kan de Rijn bevaren, ook als de waterpegel bij Kaub een kritisch niveau van 25 centimeter bereikt. Dit wordt mogelijk gemaakt door het drijfvermogen van de scheepsromp, bewezen door talloze berekeningen, simulaties en echte tests, en door het ingenieuze planningswerk voor het rangschikken van componenten, zoals vrachtcontainers en de aandrijftechnologie.


Waar een wil is, is een werf

ZONDER ERVARING AAN DE SLAG IN DE SCHEEPSELEKTRO

Nijs Hoogendoorn, servicemonteur bij Werkina

Op het moment dat je als jochie eenmaal te boek staat als lastpak, kun je het schudden op school. Nijs Hoogendoorn uit Hardinxveld -inmiddels 32 jaar- weet hier alles van. Hij moest zonder papiertje het vwo vaarwel zeggen. De aanleiding? Een lang ziekbed waardoor achterstand ontstond met toetsen. Als dan een koppige docent een minstens zo koppige leerling tegenover zich krijgt, zijn de rapen gaar. Wie als winnaar uit de strijd tevoorschijn komt, laat zich raden. Wegwezen en nooit meer terugkomen jij! 

 

Vandaag de dag is Nijs volgroeid, kerngezond, beresterk en volle bak aan het werk als elektromonteur. Gediplomeerd en wel. In no time! “Nou, dat laatste is niet helemaal waar”, corrigeert hij. “Ik  wil graag verder groeien in dit vak en daar hoort de combinatie werken en leren bij.” Zijn werkgever geeft hem hiervoor alle gelegenheid. Nijs denkt achteraf met een brede lach terug aan die moeilijke tijd als puber. De kansloze schoolverlater wist na het drama op het vwo de opleiding mbo-retail netjes af te ronden. “Toen kon ik meteen bij een bouwmarkt in Sliedrecht aan de slag voor een vakantiebaantje. Voor je het weet ben je twaalf jaar verder. Van vakkenvuller tot afdelingsmanager. Prima baan, leuke collega’s. Ik dacht het daar makkelijk dertig jaar vol te houden. Maar je moet héél veel geduld hebben om nog een stap hogerop te komen. Via een maatje ben ik in contact gekomen met Werkina. Voor het eerste gesprek in Werkendam heb ik al gezegd dat ik prima een stopcontact kan verplaatsen, maar geen enkel vakdiploma heb. Die maat van mij dacht dat ik het wel zou kunnen.” 

 

Theorie en praktijk

Het tekent de houding van Nijs én Werkina. Praten doet geen zeer. Als beide partijen bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken, gaat het balletje vanzelf rollen. Ook al heb je geen enkele ervaring in het vak. “Het begint gewoon met de wil om te werken. De bestemming bereiken volgt dan vanzelf. Ik zie mezelf nog zitten bij de sollicitatie. Nog nooit een zware generator gezien, geen idee hoe een datasysteem in elkaar steekt. Complete abracadabra voor mij. En daar een vaste baan voor opgeven? Ja dus. Ik kan je precies vertellen waarom. Dat gebeurde op de eerste dag. Sta je tegenover een collega die al twintig jaar in het vak zit. Die gast zegt meteen dat hij niets met mij kan beginnen. Mijn reactie was dat ik het vak graag van hem wilde leren. IJs gebroken. Ik aan de slag. Telkens hetzelfde ritme. Drie dagen naar school, daarna drie weken aan het werk. Wat vandaag aan bod komt in theorie, morgen in de praktijk brengen. Het gaat gewoon om de wil om te werken en te leren. Waar een wil is, is een werf!” Zo levert Nijs onbewust het bewijs dat iemand zonder vakdiploma of ervaring met succes aan de slag kan in de scheepselektronica. “Ik ben met mijn neus in de boter gevallen”, vindt hij zelf. 

 


MTS SMARAGD

Begin dit jaar werd in opdracht van Somtralux SA , het MTS Smaragd bij TeamCo te Heusden opgeleverd. Ook hier mocht Werkina Werkendam BV haar steentje weer aan bijdragen.

Wij bedanken Somtralux SA voor het vertrouwen en wensen het MTS Smaragd en haar bemanning een behouden vaart.